Bodylehti.fi ei ole enää täällä. Sen sijaan yritä nordicfitnessexpo.com.

Fitnessurheilu vaatii kurinalaisuutta

Erilaiset fitness-kilpailut ovat viime vuosina kasvattaneet suuresti suosiotaan, ja laji on kokenut muodonmuutoksen pienen harrastajaryhmän alakulttuurista huomattavasti aiempaa isommaksi, ja myös valtaväestöä kiinnostavaksi ilmiöksi. Fitness-urheilun vuosittaiset päätapahtumat keräävät runsaasti yleisöä, ja suuren kilpailijamäärän takia mukaan on lisätty monia uusia laji- ja pituusluokkia. Alun perin kehonrakennuksesta eriytynyt fitnessurheilu on lähtöisin Yhdysvalloista, mutta myöhemmin laji on levinnyt muuallekin maailmaan. Parhaat kilpailijat voivat saada ammattilaiskortin, ja niinpä fitnessurheilu voi sponsorisopimusten, sosiaalisen median sekä kilpailupalkintojen turvin nykyään olla myös päätoiminen ammatti.

Fitness-kilpailut edellyttävät kurinalaista elämää

Itse kilpailusuoritus on fitnessurheilussa lihaksikkaan, esteettisen ja vähärasvaisen kehon esittely bikineissä tai uima-asussa. Joissakin fitness-lajeissa mukaan suoritukseen kuuluu poseerausten lisäksi myös urheilullisuutta ja notkeutta edellyttävä vapaaohjelma. Nykyään suosituimpia fitness-urheilun muotoja ovat kuitenkin pelkkään poseeraukseen perustuvat bikini fitness-kilpailut, jotka edellyttävät osallistujilta tietynlaisen kehon mallin lisäksi myös naisellisuutta ja kauneutta. Niinpä hiusten- ja ripsenpidennykset, vahva meikki, näyttävät korut sekä erittäin korkeakorkoiset kengät kuuluvat olennaisesti lajin estetiikkaan. Kuten kehonrakennuksessakin, myös fitness-kilpailuissa osallistujat maalaavat kehonsa ja kasvonsa tummemmaksi lihaserottuvuuden parantamiseksi. Myös miehille on fitness-kilpailuissa omia sarjoja, mutta huomattavasti suositumpaa fitness on naisten keskuudessa.

Kilpailuihin valmistautumista edeltää usein vuosien kova voimaharjoittelu, jonka lisäksi noin 3-4 kuukautta ennen kilpailua aloitetaan ankara dieetti rasvaprosentin pienentämiseksi. Toisaalta fitnessurheilun bikinisarjat eivät vaadi kovin suurta lihasmassaa, joten monet ilmoittautuvat ensimmäisiin kilpailuihinsa suhteellisen nopeastikin voimaharjoittelun aloitettuaan. Etenkin dieettikausi vaatii harrastajilta erittäin suurta kurinalaisuutta ja tahdonvoimaa, sillä jatkuvasti tiukentuva ruokavalio lähes täysin ilman hiilihydraatteja, ja samanaikaisesti jatkuva voimaharjoittelu sekä aerobinen treeni ovat raskas ja voimia kuluttava yhdistelmä. Hyvin alhainen rasvaprosentti on etenkin naisen elimistölle erittäin epänormaali ja haitallinenkin tila, ja esimerkiksi pysäyttää normaalin kuukautiskierron. Niinpä kisakunnossa ollaan vain kilpailujen ajan, jonka jälkeen ruokavalio vähitellen palaa normaaliksi. Monelle harrastajalle fitness on kuitenkin kokonaisvaltainen elämäntapa, joten ruokavalio on usein varsin proteiinipitoinen ja kurinalainen ympäri vuoden.